بازاریابی شبکه ای : شیوه جدیدی از فروش است که محصولات تولیدی شرکت از طریق بازاریابان مستقلش بدون نیاز به مکان ثابت خرده فروشی به صورت مستقیم از شرکت تولیدکننده به دست مصرف کننده نهایی می رسد. بازاریابان مستقل شرکت، پورسانت خود را از بابت تبلیغات و فروش در ازای یک طرح درآمدزایی مشخص از شرکت بازاریابی شبکه ای دریافت می کنند.
طرح درآمدزایی : به طرحی اطلاق می گرددکه بازاریابان شرکت طبق آن می توانند بر اساس امتیاز فروش تولید کرده توسط خود و یا بازاریابان زیر مجموعه شان تا نهایتا به میزان 40 درصد از امتیاز فروش شرکت پورسانت دریافت کنند.
مشتری : به هر فرد حقیقی ای اطلاق می شود که مبادرت به خرید از محصولات شرکت نماید. لازم به ذکر است، مشتریان دارای جایگاه بازاریاب نمی شوند و اخذ کد واحد بازاریابی برای مشتریان انجام نمی پذیرد. همچنین، مشتریان ملزم به داشتن کد معرف نیستند و تخفیف خرده فروشی نیز به ایشان تعلق نمی گیرد.
نماینده فروش (بازاریاب مستقل): به هر فرد حقیقی اطلاق می شود که از طریق وبسایت رسمی شرکت سخت کوشان اریس جهت بازاریابی و فروش محصولات شرکت در قالب نماینده ی مستقل به صورت رایگان ثبت نام نموده و دارای کد بازایابی باشد.
نماینده فروش فعال : هر بازاریاب فقط برای دریافت پورسانت از زیر مجموعه خود باید ماهانه حداقل مبلغ یکصد هزار تومان از امتیاز فروش محصولات شرکت را خریداری نماید ولی بابت خرید شخصی و دریافت تخفیف خرده فروشی شرط مبلغی وجود ندارد. هیچ مبلغی تـحت عنوان حق عضویت عناوین دیگر تعریف نشده و برای شروع به کار و جایگاه از نماینده فروش دریافت نمیشود. اما در صورتی که نماینده فروش بدون دلیل موجه قانونی به مدت سه ماه پیاپی از آخرین ثبت فاکتور خود"نماینده فروش فعال" نباشد، دیگر به عنوان نماینده فروش شرکت محسوب نشده و دفتر کاراینترنتی ایشان بسته میشود و شرکت هیچگونه مسئولیتی درباره این شخص نخواهد داشت. ماه اول ثبت نام ایشان (هر روز از یک ماه کاری که باشد) شامل این بند نخواهد بود.
اصطلاحات:
حجم فروش (SV): عبارت است از مجموع مبالغ فروش شخصی نماینده فروش و زیرمجموعه هایش بدون احتساب ضرایب کالاها در یک ماه شمسی.
ضریب کالا(MH): هر کالایی بر اساس معیارهایی مانند نوع کالا, قیمت تمام شده کالا, هزینه حمل کالا, سود کالا, میزان فروش کالا, توان سنجی بازار و رقابتی بودن در بازار دارای یک ضریب فروش است که برای هر محصول این امتیاز عددی ما بین 0 (ابزار های فروش) الی 14 (سایر محصولات) میباشد که برای هر کالا به طور مجزا تعریف میشود که معیار محاسبه همه ها پورسانت میباشد.
امتیاز فروش (PV): عبارت است از مجموع مبالغ فروش شخصی نماینده فروش بر اساس ضرایب کالاها در یک ماه شمسی.
امتیاز تیمی (GV):عبارت است از مجموع مبالغ فروش شخصی تمامی اعضای تیم فروش بر اساس ضرایب کالاها در یک ماه شمسی.
محور فروش : بازاریابان مستقیم هر بازاریاب به همراه بازاریابان موجود در سازمان فروششان یک محور فروش بازاریاب را تشکیل می دهند. محور های های فروش بازاریابان به تعداد نا محدود و خورشیدی (سولار) می باشد
ساختارپایه : محور فروشی که دارای بیشترین امتیاز فروش هر شخص باشد به عنوان ساختار پایه شناسایی میشود و و امتیاز فروش آن حداقل 1.900.000 هزار تومان می باشد.
ساختار اشتراکی : محور فروشی که بعد از ساختار پایه دارای بیشترین امتیاز فروش است و امتیاز فروش آن حداقل 1.800.000 هزار تومان می باشد.
ساختار متمم : محور فروشی که کوچکتر از ساختار اشتراکی باشد و حجم فروش آن حداقل 1.700.000 هزار تومان باشد.
ساختار مکمل : محور فروشی که کوچکتر از ساختار متمم باشد و حجم فروش آن حداقل 1.600.000 هزار تومان باشد.
ساختار نهایی : محور فروشی که کوچکتر از ساختار مکمل باشد و حجم فروش آن حداقل 1.500.000 هزار تومان باشد.
بعد از ساختار نهایی محور بعدی، ساختار ششم نام میگیرد و به همین روال محورهای بعدی با نام ساختار هفتم و ... نام می گیرند. حداقل امتیاز فروش ساختار های بعدی، یکصد هزار تومان به ازای هر ساختار بعدی کاهش می یابد: یعنی ساختار ششم: 1.400.000 هزار تومان، ساختار هفتم: 1.300.000 هزار تومان و ... می باشد. محدودیت 7 سطح طبق جدول محدودیت 7 سطح در پورسانت نسلی رعایت گشته و این محدودیت در تمامی بخش های طرح اجرا می شود.
سطح : هر فرد که به عنوان نماینده فروش از طریق کد کاربری معرف خود درسایت شرکت ثبت نام می نماید در سطح اول فرد معرف قرار می گیرد. به همین ترتیب هر معرفی جدید سطح جدید را در تیم فروش ایجاد می نماید.
نسل : چنانچه نماینده فعال به رتبه تیمی شهروند و بالاتردست یابد، تیم فروش وی که دارای رتبه پایین تری در ساختار اشتراکی می باشد در اصطلاح نسل نامیده می شوند.
شرکت مجاز می باشد با تاییدیه از کمیته محترم بازاریابی شبکه ای ، جهت بزرگداشت ایام خاص در طی سال، افتتاحیه شعبات جدید، مناسبت های ملی و مذهبی و یا تشویق نمایندگان فروش ،کالاهای خود را بصورت پک هایی از یک کالا و یا کالاهای مختلف که در سبد محصولات شرکت وجود دارد را به صورت ویژه که در وبسایت شرکت اعلام می شود به فروش برساند.
با توجه به الزامات طرح سود دهی تعیین شده از وزارت صمت، محاسبه و پرداخت پورسانت در این طرح حداکثر تا 40 درصد میزان ارزش فروش شرکت در هرماه تبیین و اجرا می شود.
طبق بند ط آیین نامه اجرایی تبصره ماده 87 قانون نظام صنفی در صورت فسخ قرارداد بازاریاب، باز پس گرفتن محصولات فروخته شده (حداکثر طی 12 ماه منتهی به تاریخ فسخ قرارداد) که قابل فروش مجدد است، امکان پذیر است. استرداد مبلغ دریافتی کالاهای مرجوعی منهای هزینه ارسال و باز پس فرستادن کالا و تخفیف خرده فروشی و مالیات تعلق گرفته به بازاریاب از قیمت برای مصرف کننده محاسبه می شود. شرکت بازاریابی شبکه ای می تواند کمسیون پرداخت شده در ازای فروش کالای مرجوعی را از کمسیون بعدی بازاریابان سطوح بالاتر کسر نماید.
شرکت سخت کوشان اریس در طرح درآمدزایی خود، قانون کمپرس ندارد.
طبق اصول بازاریابی شبکه ای و قوانین صادر شده اجبار در خرید توسط مشاوران فروش کاملا ممنوع است و در صورت مواجه با این موضوع با شماره شرکت ، واحد رسیدگی به شکایات تماس حاصل فرمایید و همچنین شرایط بازپسگیری و بازخرید کالا بصورت شفاف در قوانین سایت نوشته شده است.
شرکت فقط کالایی که پیش تر نسبت به دریافت مجوز عرضه از دبیرخانه اقدام نموده است به فروش می رساند و هرگونه ارجاع به سایر سایتها و یا باشگاه مشتریان و یا خدمات وجاهت قانونی ندارد و غیرقانونی است.
تبصره1: لازم به ذکر است با توجه به اهمیت تمرکز هر پلن درآمد زایی روی افزایش خرده فروشی و میل به رشد مجموعه در عرض و جلوگیری از پرداخت پورسانت غیر متعارف در عمق که باعث میشود افرادی که در رده های بالای سازمان قرار دارند درآمد بیشتری را نسبت به رده های پایینتر سازمان به دست آورند برای هر یک از نمایندگان مستقل فروش متناسب با رده سازمانی تا حداکثر 7 سطح از حجم فروش سازمانش پورسانت و پاداش به شرح ذیل محاسبه و پرداخت می شود .
تبصره 2: هر فرد مجاز به داشتن یک جایگاه میباشد و هیچگونه شرط تعادل دستها و زیر شاخه ها در پرداخت لحاظ نمیشود .
تبصره 4 : بر اساس بخشنامه ابلاغی کمیته با موضوع حذف پورسانت های استخری و سایر پورسانت هایی که پرداخت ها به بازاریابان بر اساس ذخیره امتیاز فروش مجموع گروه ها یا کل اعضای شرکت می باشد این شرکت هیچگونه پورسانتی با این شرایط محاسبه و پرداخت نخواهد کرد.
تبصره 5 : شرکت متعهد می گردد که پورسانت ها و پاداش های بازاریابان خود را درانتهای هر ماه شمسی محاسبه و پرداخت پورسانت های سازمان فروش خود را حداکثر تا هفتم ماه بعد به حساب شخصی بازاریابان واریز نماید.
تعریف رتبه های مدیریتی:
1- تخفیف فروش شخصی
تخفیف خرده فروشی طبق جدول زیر به صورت تخفیف هنگام خرید از مبلغ فاکتور کسر میگردد. هزینه پستی طبق تعرفه مصوب پستی بر عهده مشتری میباشد.
2-پورسانت معرفی مستقیم
بازاریاب تا رتبه شهروند 5 % و از رتبه شهروند و بالاتر از آن، معادل 10 درصد از امتیاز فروش اولین سفارش بازاریابان مستقیم خود را دریافت می کند.
3-پاداش چند سطحی
در این پاداش بازاریاب تا رتبه شهروند می تواند هر ماه از محور پایه خود و سایر ساختار ها براساس امتیاز فروش بصورت زیر پاداش دریافت نماید.
سطح 1 : 2/5 درصد، سطح 2 : 2/25 درصد، سطح 3 : 2 درصد ، سطح 4 : 1/75 درصد
سطح 5 : 1/5 درصد، سطح 6 : 1/25 درصد، سطح 7: 1 درصد
در این پاداش از رتبه شهروند به بالاتر بازاریاب می تواند هر ماه از امتیاز فروش ساختار پایه خود به صورت زیر پاداش دریافت کند.
سطح 1 : 0/25 درصد، سطح 2 : 0/125 درصد، سطح 3 : 0/0625 درصد
4-پاداش نسل
هنگامی که رتبه شما به رتبه شهروند و بالاتر از آن ارتقاء یافته و حداقل یک شاخه اشتراکی ساخته باشید، می توانید معادل 18 % از امتیاز GV یک نسل خود را از شاخه اشتراکی به عنوان پاداش نسل حداکثر تا هفت سطح دریافت نمایید.
* در صورتی که مجموع فروش شخصی شما (مجموع دوره های فعالیتتان) حداقل 24 میلیون تومان باشد و حداقل 2 ساختار ساخته باشید، علاوه بر دریافت پاداش از ساختار اشتراکی، از ساختار متمم نیز معادل 18/5 % از امتیاز GV یک نسل خود را دریافت می کنید.
* در صورتی که مجموع فروش شخصی شما (مجموع دوره های فعالیتتان) حداقل 30 میلیون تومان باشد و حداقل 3 ساختار ساخته باشید، علاوه بر دریافت پاداش از ساختار اشتراکی و متمم، از ساختار مکمل نیز معادل 19 % از امتیاز GV یک نسل خود را دریافت می کنید.
* در صورتی که مجموع فروش شخصی شما (مجموع دوره های فعالیتتان) حداقل 33 میلیون تومان باشد و حداقل 4 ساختار ساخته باشید، علاوه بر دریافت پاداش از ساختار اشتراکی، متمم، و مکمل، از ساختار نهایی نیز معادل 20 % از امتیاز GV یک نسل خود را دریافت می کنید.
ساختارهای اشتراکی بعد از ساختار نهایی بر مبنای همان 20 % می باشد.
درصد های فوق تا ارزش فروش هفتصد میلیون تومان در همه ساختار ها لحاظ می گردد و پس از ارزش فروش هفتصد میلیون تومان ، 2 درصد هر امتیاز فروش مازاد هفتصد میلیون تومان در هر ساختار (بجای درصد های فوق الذکر) به پاداش دریافتی اضافه می گردد.
تعداد سطوح پورسانتی طبق درختواره زیر نمایش داده شده است:
* مثال از تمامی پلن های فوق با ترسیم درختواره: بازاریاب در این مثال رتبه سرپرست را دارد. (مبالغ به میلیون تومان):
* رتبه نماینده فروش: بازاریاب فوق رتبه سرپرست را احراز کرده است، تعداد محورهای فروش او 5 عدد بود و ارزش خرده فروشی شخصی وی بین 24 الی 26 میلیون تومان است، ارزش فروش تیمی او بالای 111 میلیون تومان است.
در طرح اول، بازاریاب بخاطر ارزش خرده فروشی 24 میلیون تومانی در سطح سوم جدول تخفیف خرده فروشی قرار می گیرد، با احتساب 12 درصد تخفیف خرده فروشی، مبلغ 2/880 میلیون تومان از فاکتور وی حین خرید کسر می گردد.
در طرح دوم، بازاریاب بخاطر ارزش فروش نفرات مستقیم خود که معادل 105 میلیون تومان می باشد، با احتساب 10 درصد پاداش معرفی مستقیم ، مبلغ 10/5 میلیون می گیرد.
در طرح سوم قسمت دوم (3-2-)، بازاریاب در سطح یک ساختار پایه خود 19 میلیون، در سطح دوم ساختار پایه خود 66 میلیون، و در سطح سوم ساختار پایه خود 15 میلیون تومان امتیاز فروش دارد، که به ترتیب سطوح حائز دریافت پاداش های 47500، 82500، 9375 و در مجموع 139375 تومان می باشد.
در طرح چهارم، بازاریاب ارزش فروش های محور های 65، 165، 35، 148، و 191 میلیون تومان را دارد، پس ساختار بندی او به صورت زیر می شود: ساختار پایه 191 میلیون تومان، ساختار اشتراکی 165 میلیون تومان، ساختار متمم 148 میلیون، ساختار مکمل 65 میلیون، ساختار نهایی 35 میلیون تومان می باشد، پس درصد های تعلق گرفته به ترتیب از ساختار اشتراکی % 18، متمم % 18/5، مکمل 19%، و نهایی20% خواهد بود، پس از ساختار اشتراکی 29/700 میلیون تومان، از ساختار متمم 27/380 میلیون تومان ، از ساختار مکمل 12/350 میلیون تومان، از ساختار نهایی 2/450 میلیون تومان، یعنی در مجموع 71/880 میلیون تومان از طرح چهارم دریافت می دارد.
*در نهایت، پورسانت دریافتی بازاریاب از مجموع پورسانت های طرح دوم و سوم و چهارم درآمدی معادل 82،519،375 تومان خواهد بود.
و من الله توفیق
فعالیت شرکت سخت کوشان اریس به صورت یک شخصیت حقوقی مستقل، دارای پروانه کسب بازاریابی شبکه ای مطابق آیین نامه تبصره ماده 87 قانون نظام صنفی می باشد و این شرکت هیچگونه وابستگی به ارگان ها و نهادهای دولتی، غیردولتی و امنیتی ندارد.