رژیم غذایی سالم داشته باشیم:

سخت کوشان اِریس

logo لطفا منتظر بمانید...
رژیم غذایی سالم داشته باشیم:

وقتی صحبت از رژیم غذایی مناسب و سالم می کنیم، واژه ای به نام "کالری" در این بین خودنمایی می کند.

برای درک بهتر رژیم غذایی مصرفی و تغذیه مناسب با انرژی و فعالیت بدنی خود، بهتر است بدانیم میزان کالری به معنی میزان انرژی است که این ماده غذایی در خود ذخیره کرده و وارد بدن ما می کند، که ما برای فعالیت های روزانه خود مانند راه رفتن، فکر کردن، کار کردن و غیره ازآن استفاده می کنیم. به طور معمول هر انسان بالغ روزانه به 2000 کالری نیاز دارد.

اولین قدم برای رسیدن به رژیم غذایی سالم حفظ تعادل می با شد. تعادل به این معنی است که بتوانیم طیف وسیعی از تمام مواد غذایی مناسب را در سبد خود جای دهیم، اما به مقدار و اندازه مناسب که به داشتن بدنی سالم و آماده کمک می کند. همچنین توانایی حذف غذاهای مضر که غالبا وسوسه برانگیز هم هستند به تکمیل این روند کمک می کند.

انواع پروتئین :

پروتئین ها دارای فواید رشد عضلات و حفظ بافت های ماهیچه ای هستند. بیشترین پروتئین در لوبیا و گوشت یافت می شود. البته عدس، بادام، نخود فرنگی، دانه آفتابگردان و محصولاتی بر پایه سویا نیز منابع خوبی برای تامین پروتئین مورد نیاز بدن هستند.

میوه‌ها:

میوه‌ها علاوه بر این‌که فایده زیادی برای بدن دارند، جزو تنقلات خوشمزه هم به شمار می آیند. اگر هم روزانه زمان کافی برای تناول میوه ندارید می توانید میوه ها را به صورت خانگی خشک کرده و از آنها در هر فصل و هر جایی به عنوان تقویت کننده همراه خود داشته باشید.

غذاهای حاوی شکر و چربی طبیعی

معمولا افراد میزان کمی سبزی و میوه و فیبر استفاده می کنند. هرچند وجود چربی و قند برای تامین انرژی در بدن حیاطی است، اما برای تامین آن نیازی به مصرف خوردنی ها و نوشیدنی های پر از چربی و قند نیست و می توانید از مواد غذایی که دارای قند و چربی طبیعی هستند استفاده کنید.

سبزیجات:

سبزیجات یکی از ضروری ترین دسته بندی های غذایی هستند که غنی از انواع ویتامین و انواع مواد معدنی می باشند. در این بین سبزیجاتی که دارای برگ های تیره تری هستند، مثل: اسفناج، کلم بروکلی، لوبیا سبز و ... منابع مغذی تری هستند. 

خوراکی‌های نشاسته دار:

تا آنجا که می‌توانید از غلات کامل استفاده نمایید و سیب زمینی را برای جذب فیبر بیشتر با پوست میل کنید. موادغذایی نشاسته دار دیگر هم، مانند: برنج،نان، سیب‌ زمینی و ماکارونی منابع خوبی از نشاسته هستند.

رژیم غذایی سالم از نظر سازمان بهداشت جهانی:

سازمان بهداشت جهانی (WHO) پنج نکته زیر را در رابطه با رژیم غذایی اعلام می‌کند:

  • تقریبا به اندازه‌ای که بدنتان کالری مصرف می‌کند، کالری و انرژی دریافت کنید.
  • مصرف غذاهای گیاهی، از جمله میوه ها، سبزیجات، حبوبات، غلات سبوس دار و آجیل را افزایش دهید.
  • مصرف چربی ها را محدود کرده و در هنگام مصرف بجای چربی های اشباع‌شده و ترانس از انواع چربی های اشباع نشده استفاده کنید.
  • مصرف قند و شکر را در برنامه غذایی خود محدود نمایید.
  • میزان نمک و سدیم دریافتی بدنتان را محدود کرده و هنگام مصرف نمک از یددار بودن آن اطمینان حاصل کنید.
  •  
آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تصویر امنیتی